မင္းေက်ာ္ခုုိင္ (ပန္းခ်ီ) - က်ေနာ္နဲ႔ ဂီတသူရဲေကာင္းမ်ား အပိုင္း (၃)

က်ေနာ္နဲ႔ ဂီတသူရဲေကာင္းမ်ား အပိုင္း (၃)
မင္းေက်ာ္ခိုင္ (ပန္းခ်ီ)
(မိုးမခ မွ ျပန္လည္ တင္ဆက္သည္။)
ဇႏၷဝါရီ ၂၆၊ ၂၀၁၄


ထူးအိမ္သင္ ႏွင့္ မြန္းေအာင္ အား ၈၈၈၈ လံုးမတိုင္မီ စင္တင္ပြဲတခု၌ အတူ ေတြ႕ရစဥ္
ဓာတ္ပံု မွ်ေဝသူ - ကိုမင္းေက်ာ္သူ (အဆိုေတာ္ တူးတူး)

(ကို) မင္းေက်ာ္ခိုင္ (ပန္းခ်ီ) (နယူးေယာက္) ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ အတြင္း ေရးသားခဲ့သည့္ “က်ေနာ္နဲ႔ ဂီတသူရဲေကာင္းမ်ား” အပိုင္းမ်ားကို မိုးမခ က ျပန္လည္ စုစည္း တင္ဆက္ ေနရာမွာ မႏွစ္ က (၂၀၁၃)  မိုးမခ အပိုင္း (၂) ပိုင္း သာ တင္ဆက္ခဲ့ရသည္။  ယခု က်န္သည့္ အပိုင္း မ်ားကို စုစည္း၍ မိုးမခ စာဖတ္ပရိသတ္ အတြက္ ဆက္လက္ တင္ဆက္သြားမည္ ျဖစ္သည္။  ၾကားမွာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျပတ္ေတာက္သြားခဲ့သည့္ အတြက္ မိုးမခ ပရိသတ္အား ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။  ေဆာင္းပါးရွင္ (ကို) မင္းေက်ာ္ခိုင္ (ပန္းခ်ီ) အားလည္း မိုးမခက ေက်းဇူးတင္ရွိေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္အပ္ပါသည္။

မိုးမခ က တင္ဆက္ခဲ့ၿပီး အပိုင္း (၁) ျပန္ဖတ္ရန္ :

မိုးမခ က တင္ဆက္ခဲ့ၿပီး အပိုင္း (၂) ျပန္ဖတ္ရန္ :

ထူးအိမ္သင္ (၁၉၆၃-၂၀၀၄)
Illustrated by Min Kyaw Khine (Artist)

ထူးအိမ္သင္ ဆံုးၿပီးေနာက္ က်ေနာ္နဲ႔ မြန္းေအာင္ ေအာင္သူၿငိမ္းရဲ႕ မဂၤလာေဆာင္က်င္းပတဲ့ ဘုရားသံုးဆူ စမ္ခပူရီကို လာၾကတဲ့အခါ က်ေနာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္ ဆိုင္ကယ္တစီးနဲ႔ အရင္ ထူးအိမ္သင္ ပါ က်ေနာ္တို႔ )၃) ေယာက္ အတူ ထိုင္ခဲ့ၾကဖူးတဲ့ ဆိုခဲ့တဲ့ ေက်ာက္ခံုေနရာေလးကို ျပန္သြားခဲ့ၾကေတာ့ ေနရာေတြ အားလံုးဟာ လံုးဝ ေျပာင္းလဲေနပါၿပီ။  ေက်ာက္ခံုေလးလည္း မေတြ႕ေတာ့ပါဘူး။

ထူးအိမ္သင္က က်ေနာ္ ဘန္ေကာက္ တက္ခါနီး သူလည္း “ငါ ျပန္ခ်င္ၿပီကြာ၊ ဒီမွာ ငွက္ဖ်ားနဲ႔ အစားအေသာက္ အဆင္မေျပတာနဲ႔ မလြယ္ဘူး၊ ငါ့သူငယ္ခ်င္း ကိုေက်ာက္ခဲဆိုတာ မဲေဆာက္္မွာရွိတယ္၊ တကယ္လို႔မ်ား မင္း မဲေဆာက္ဘက ္ေရာက္ခဲ့ရင္ ငါ့ စာေလး ေပးေပးပါကြာ” ဆိုၿပီး ကိုေက်ာက္ခဲအတြက္ အိတ္ဖြင့္ထားတဲ့ စာတေစာင္ က်ေနာ္နဲ႔ လူၾကံဳပါးတယ္။  အမွန္ကေတာ့ ပိုက္ဆံအကူအညီလွမ္းေတာင္းတဲ့စာပါ။  က်ေနာ္လည္း “ငါေရာက္ရင္ စံုစမ္းၿပီးေပးေပးပါ့မယ္” လို႔ ေျပာခဲ့ေပမယ့္ က်ေနာ့္မွာ ဘန္ေကာက္လည္းမေရာက္၊ မဲေဆာက္ကိုဆို ေဝလာေဝး၊ လမ္းတဝက္မွာတင္ လ ေတာ္ေတာ္ၾကာေအာင္ ရြာလည္ေနခဲ့တယ္။

မြန္းေအာင္ (၁၉၆၀-)
Illustrated by Min Kyaw Khine (Artist)

ဒါေပမယ့္ ထူးအိမ္သင္ကို မြန္းေအာင္က သူ႔ စခန္းကို ေခၚသြားခဲ့တယ္လို႔ ေနာက္မွ သိရပါတယ္။  ေနာက္ ထူးအိမ္သင္က မြန္းေအာင္နဲ႔ အတူေနရင္း ေတာ္လွန္ေရး သမိုင္းဝင္ သီခ်င္းတပုဒ္ျဖစ္တဲ့ “အေရးႀကီးၿပီ” သီခ်င္းကို ေရးေပးခဲ့တာ သိရေတာ့ သူ႔အတြက္ ေလးစားဂုဏ္ယူမိပါတယ္။  အဲဒီ အခ်ိန္ေတြမွာ က်ေနာ္ သူတို႔နဲ႔ မရွိတဲ့အတြက္ အေသးစိတ္ က်ေနာ္မသိပါဘူး။  ေနာက္မွ မြန္းေအာင္ကို ဖုန္းဆက္ၿပီးေမးၾကည့္ပါဦးမယ္။

အေရးႀကီးၿပီ၊ သံစဥ္/စာသား - ထူးအိမ္သင္၊ ေတးဆို - မြန္းေအာင္၊ ေတးစု - ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတိုက္ပြဲ (၁၉၉၂)
(ဘန္ေကာက္တြင္ အသံသြင္း၍  ျပည္တြင္း၌ လွ်ိဳ႕ဝွက္ျဖန္႔ခ်ီခဲ့သည္။)


ကိုေနဝင္းတို႔ အေၾကာင္းဘက္ ျပန္ဆက္ရရင္ ကိုေနဝင္းက သူေရးတဲ့ “ခြန္အားျဖည့္မိငယ္” သီခ်င္းကို ခရမ္းျပာအေဆာင္ သူ႔ အခန္းမွာ ဆိုေတာ့ သူ႔ စာသားထဲမွာ “ရဲရင့္မွ ေက်ာ္ျဖတ္သြား” ဆိုတာပါတယ္။  သူ႔ သီခ်င္းဆံုးေတာ့ ကိုရဲက “ရဲရင့္ကေက်ာ္သြားေတာ့ ေကသြယ္ရံုကို ေရာက္မွာေပါ့” ဆိုၿပီး က်ေနာ့္ကို လွမ္းၾကည့္ၿပီး ေျပာတယ္။  ကိုေနဝင္းကေတာ့ ကိုရဲအေၾကာင္း သိၿပီးသားဆိုေတာ့ ဘာမွ ျပန္မေျပာဘူး။

ခြန္အားျဖည့္ မိငယ္၊ သံစဥ္/စာသား - ကိုေနဝင္း၊ ေတးဆို - ရာျပည့္ (၁၉၇၇) ၊ ခင္ေမာင္တိုး (၁၉၈၁)


ကိုေနဝင္း (မဇၥ်ိမလိႈင္း) (၁၉၅၀-)
Illustrated by Min Kyaw Khine (Artist)


ကိုရဲလြင္ (မဇၥ်ိမလိႈင္း) (၁၉၄၇-)
Illustrated by Min Kyaw Khine (Artist)

အဲဒီတုန္းက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း လမ္းမႀကီး တလွ်ာက္မွာ ပန္းဆိုးတန္း ဘက္ျခမ္း ေရာက္ေတာ့ “ရဲရင့္ရံု” (အိႏၵိယရုပ္ရွင္ေတြျပတဲ့ရံု)၊ သူ႕ကိုေက်ာ္သြားရင္ “ေကသြယ္ရံု” ရွိတာကိုး..။  ကိုရဲက အဲလို စကားအစ အန ေလးေတြ ေကာက္ေကာက္ၿပီး ေနာက္တတ္တယ္။  ဒါေၾကာင့္သူက လူခ်စ္လူခင္မ်ားတယ္။

ကိုရဲနဲ႔ က်ေနာ္က အတြဲမ်ားတယ္။  သူ တခါ တခါ အင္းစိန္ ဘက္သြားရင္ က်ေနာ့္ကို ေခၚေခၚသြားတတ္တယ္။  
တခါသား က်ေနာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္ ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ အင္းစိန္က စံပၸါယ္ရံုလမ္းဘက္သြားၾကတယ္။  က်ေနာ္နဲ႔ လမ္းမွာ ဟိုအေၾကာင္း ဒီအေၾကာင္းေတြ ေျပာၿပီးသြားၾကတာပါပဲ။  ညဘက္က် က်ေနာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ အရက္အတူ ေသာက္ျဖစ္ၾကေတာ့ အဲဒီမွ ာကိုရဲက က်ေနာ့္ကိုရင္ဖြင့္တယ္။

“မိုင္ေက်ာ္ခင္းရာ.. ကိုယ္ သူ႔ အေပၚ ဘယ္ေတာ့မွ ေမ့လို႔မရဘူးကြာ..၊ ဟိုး.. အေဝး ကေန ကတည္းက အလိုလို ရင္ေတြခုန္ေနတယ္၊ လမ္းမွာ သူနဲ႔ ေတြ႕ဖို႔ မဆိုထားနဲ႔ အိမ္ထဲကို ျပန္ဝင္သြားတဲ့ သူ႔ ေျခဖဝါးေလး တဖက္ပဲ ကိုယ္ျမင္လိုက္၊ သူမွန္း ကိုယ္သိတယ္၊ ရင္ေတြအရမ္းခုန္တယ္၊ အဲဒီ လမ္းထဲကို ေလွ်ာက္ရမွာ ကိုယ္ မရဲဘူးကြာ..၊ မရဲေပမယ့္ သြားလည္း သြားခ်င္တယ္” လို႔ ေျပာတယ္။

က်ေနာ္သိတယ္၊ က်ေနာ္ ကိုရဲနဲ႔ ညီအကိုလို ေပါင္းေနၾကတာပဲဗ်ာ။  သူ အဲလို ရင္ဖြင့္တဲ့အခ်ိန္ က်ေနာ္တို႔မွာ ဂစ္တာမပါဘူး။  ပါရင္ က်ေနာ္သူ႕ကို ဘာသီခ်င္းတီး ခိုင္းမယ္ထင္သလဲ..။  “ဒြိဟစိတ္နဲ႔ သုညမွာ”၊ ေနာက္တပုဒ္က “ကိုယ္မငိုတတ္ေတာ့ဘူး”...။  အဲဒီသီခ်င္းေတြက ကိုရဲရဲ႕ သူ႔ ခ်စ္သူ အလြမ္းသီခ်င္း ေတြပါ။  သူ႕ရင္ဘတ္နဲ႔ ေရးခဲ့တာေတြ။

(ကိုယ္) မငိုတတ္ေတာ့ဘူး (Three Versions) ဖိုးခ်ိဳ (၁၉၈၃) ၊ ရာျပည့္ (၁၉၈၄) ၊ ခင္ဝမ္း (၁၉၈၆)


အခ်စ္ဆိုတာ ေပါင္းရသည္ျဖစ္ေစ၊ မေပါင္းရသည္ျဖစ္ေစ ကိုယ္က အျမဲခ်စ္ေနမွာပဲေလ။  သူ႔နာမည္က တိုးတိုး..။  ျပန္ၾကည့္ သူ႔သီခ်င္းေတြမွာ ‘တိုး’ ဆိုတဲ့ စကားလံုး ပါတာမ်ားတယ္။  ေနာက္တခု ကိုရဲက ကိုတိုးအေပၚ သံေယာဇဥ္ႀကီးတဲ့အထဲ အဲဒါလည္းပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ကိုရဲက သူ႔ အေပါင္းအသင္းေတြ အားလံုးကို သံေယာဇဥ္ ႀကီးပါတယ္။  ကိုရဲ ရဲ႕ ခဏ ခဏ အေဟာက္ ခံရတာကေတာ့ ကိုေဇာ္ႀကီး (မဇၥ်ိမလိႈင္း ကိုေဇာ္မ်ိဳးထြဋ္)။  ကိုေဇာ္ႀကီး အေမရိကား လာေတာ့ က်ေနာ့္ ကိုေျပာတယ္။  “ကိုရဲက က်ေနာ့္ ဆို ရည္ရည္လည္လည္ေကာတယ္ဗ်ာ” တဲ့။  ကိုရဲက ခ်စ္လို႔ ေကာတာေနမွာေပါ့..။  (တက္ဆက္သူ မွတ္ခ်က္ - ယခု ဤ စာ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပခ်ိန္ ၂၀၁၄ ႏွစ္စမွာ (ကို) ေဇာ္မ်ိဳးထြဋ္ (မဇၥၩိမလႈိင္း) တေယာက္ မထင္မွတ္ဘဲ ဆံုးပါးသြားခဲ့ရတယ္။)


ေဇာ္မ်ိဳးထြဋ္ (မဇၥၩိမလႈိင္း) (၁၉၆၀-၂၀၁၄)
Illustrated by Min Kyaw Khine (Artist)

ေနာက္ ကိုရဲက ေငြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ တပ္မက္မႈမရွိဘူး၊ မွတ္မိေသးတယ္ သူ အေမရိကား လာခါနီး က်ေနာ္နဲ႔ ဖုန္းေျပာေတာ့ “မိုင္ေက်ာ္ခင္း ကိုယ္ကေတာ့ အေမရိကားကို လြယ္အိတ္တလံုးနဲ႔ပဲ လာမွာေနာ္၊ က်န္တာမိုင္ေက်ာ္ခင္းတာဝန္ပဲ...၊ လြယ္အိတ္နဲ႔လာၿပီး အျပန္က် အိတ္နဲ႔လြယ္ျပန္မွာ...”။ 

ကိုရဲနဲ႔ စကားေျပာရင္ အဲလို၊ က်ေနာ္ကလည္း ဘယ္ရမလဲ “ကိုရဲ ဒီမွာ လြယ္လြယ္နဲ႔ အိပ္လို႔ရမယ္ထင္သလား! မိတ္ဆက္မယ့္ သူေတြ Message ပို႕ထားတာ နည္း တာမဟုတ္ဘူးလို႔....”။

ကိုရဲ က်ေနာ့္ကို ေျပာျပတာတခုရွိေသးတယ္..။  မင္းသား ေက်ာ္ဟိန္း နဲ႔ကိစၥပါ။

တခါသား သူ႔ ငယ္သူငယ္ခ်င္း ေက်ာ္ဟိန္းက သူ႕ကိုေခၚေတြ႕တယ္..။

“ရဲႀကီး.. ဒို႔.. ငယ္ငယ္တုန္းက ရထားသံလမ္းေဘးမွာ အတူေပခဲ့ေတခဲ့ၾကဖူးတယ္။ ခု ကိုယ္က နာမည္ေက်ာ္မင္းသားေက်ာ္ဟိန္းျဖစ္ေနၿပီ၊ ခု ကိုယ္က ရဲႀကီးကို ေခၚေတြ႕တယ္၊ ရဲႀကီး ကိုယ့္ဆီလာရတယ္၊ ကိုယ္ သီခ်င္းဆိုမလို႔ ဒါေၾကာင့္ရဲႀကီးကို ကိုယ္ဆိုမယ့္ သီခ်င္း တေခြစာအပ္မလို႔၊ ရဲႀကီး ကိုယ့္ကိုေရးေပးပါ၊ ေရးရမဲ့သီခ်င္းေတြ ကိုယ္ေရြးထားၿပီးသား... သံစဥ္ကရွိၿပီးသားဆိုေတာ့ ရဲႀကီးက စာသားသြင္းရံုပဲ၊ ကိုယ္ ရဲႀကီးေတာင္းတဲ့ေစ်း ကိုယ္ေပးမယ္၊ ကိုယ္တို႔ သူငယ္ခ်င္းေတြပဲကြာ..၊ အိုေက မဟုတ္လား”

ဆိုၿပီး ေက်ာ္ဟိန္းက ေျပာတယ္။

ကိုရဲက “ငါ မေရးေပးႏိုင္ဘူးဖိုးေက်ာ္၊ ငါ ေကာ္ပီသီခ်င္းဘယ္ေတာ့မွ မေရးေတာ့ဘူးလို႔ ဆံုးျဖတ္ၿပီးသား၊ ေငြမရွိေပမယ့္ ေငြရဖို႔အတြက္ အဲလိုေရးခိုင္းတိုင္း ငါမေရးဘူး၊ မင္းဆိုခ်င္ရင္ ငါ ကိုယ္ပိုင္သံစဥ္သီခ်င္းေတြရွိတယ္” လို႔ ကိုရဲကေျပာေတာ့ ကိုယ္ပိုင္သံစဥ္သီခ်င္းေတြက ေပါက္ဖို႕ မေသခ်ာဘူး၊ ကမၻာမွာေပါက္ၿပီးသားသီခ်င္းေတြကိုျပန္ဆိုမွ ပရိသတ္ကလက္ခံမွာဆိုၿပီး ေက်ာ္ဟိန္းက ျပန္ျငင္းတယ္။  

အဲဒီမွာတင္ပဲ သီခ်င္းကိစၥျပတ္သြားတယ္။

ဒါေပမယ့္ ကိုရဲကို ေက်ာ္ဟိန္းက ကိုရဲ သူ႔ဆီက မျပန္ခင္ “ရဲႀကီး အရင္တုန္းက ဒို႕ဟာ ဘာမွမဟုတ္ၾကေပမဲ့ ခုခ်ိန္မွာ မင္းသူငယ္ခ်င္းဖိုးေက်ာ္ဟာ ခု ေက်ာ္ဟိန္းျဖစ္ေနၿပီ၊ တေန႕က်ရင္ ရဲႀကီးဟာလဲ ရဲလြင္ဆိုတဲ့ နံမည္ႀကီးတေယာက္အေနနဲ႔ ကိုယ့္ကို ေဟ့ ဖိုးေက်ာ္ ငါ မင္းကိုေတြ႕ခ်င္တယ္၊ ငါ့ဆီလာခဲ့ဦး လို႔ ေခၚတာမ်ိဳး ကိုယ္ၾကားခ်င္တယ္” ဆိုၿပီး ေျပာလိုက္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။

ကိုရဲက သူ႕အႏုပညာကို ဘယ္ေတာ့မွ ေငြနဲ႔ ေရာင္းစား၊ လုပ္စားတတ္တဲ့သူမွမဟုတ္ဘဲ၊ ျပံဳးျပံဳးေလးပဲျပန္ခဲ့တာပါ။

ခုအခ်ိန္ျပန္ေတြးၾကည့္ပါ။  ေက်ာ္ဟိန္းကိုလည္း သူေခၚစရာမလိုပါဘူး၊ ကိုရဲလြင္ဆိုတာခု ျပည္သူခ်စ္တဲ့ ျပည္သူ႕ဘက္ေတာ္သား၊ လူထုခ်စ္တဲ့ လူထုဘက္ေတာ္သားျဖစ္ေနၿပီေလ။  ဒါေတြကို ကိုရဲ တမင္ ဖန္တီးယူခဲ့တာမွ မဟုတ္ဘဲ၊ လူထုက ကိုရဲအေပၚ သူတို႔ ဘာသာ သူတို႔ ေမတၱာ တံု႔ျပန္ခဲ့ၾကတာပဲ။

ကိုရဲရဲ႕ ညီမအငယ္ဆံုး မေမေမျပံဳး မႏွစ္က အေမရိကားလာေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာ္စြာသန္႔၊ ေခ်ာအိသိန္းတို႔ရဲ႕ art@apt မွာဆံုၾကတယ္။  မေမေမျပံဳးက ဘာေျပာလဲဆိုေတာ့ “ကိုေလးနဲ႔ အျပင္သြားရင္ တကၠစီသမားေတြက ေစ်းေလွ်ာ့သလားမေမးနဲ႔၊ တခါတခါ အလကားေတာင္လိုက္ပို႕ေပးတယ္၊ ဒို႕ခ်ည္းပဲဆိုရင္ အလကား ေဝးစြ ေစ်းေတာင္ေလွ်ာ့မေပးဘူး..၊ ဟဲ့ မေန႕ကပဲ ငါတို႔အကို ကိုရဲလြင္နဲ႔ နင့္ကားစီးေသးတယ္ေလလို႔ ေျပာေတာ့ ကိုရဲႀကီးက ကိုရဲႀကီးပဲေလ အမတို႔က အမတို႔ပဲ မတူဘူး၊ က်ေနာ္တို႔က ကိုရဲႀကီးကို ခ်စ္လို႔ ေလးစားလို႔ အျမဲကူညီတာလို႔” ေျပာပါသတဲ့ဗ်ာ....။

ျပည္သူကို တကယ္ခ်စ္တဲ့သူေတြကို ျပည္သူေတြကလည္း တကယ္ျပန္ခ်စ္ၾကတာပါ၊ ကူညီၾကမွာပါ။  

က်ေနာ္တို႔ သမိုင္းဝင္းထဲက အင္ၾကင္းေဆာင္ေနာက္မွာ သီခ်င္းဆိုၾကရင္ မိုးရြာတဲ့ည ေတြမွာ အေဆာင္ေတြကူးတဲ့ စၾကၤန္လမ္း အမိုးေအာက္ကေနပဲ ဆိုၾကတာ၊ မိုးမရြာတဲ့ ညေတြဆိုရင္ေတာ့ စၾကၤန္လမ္း အမိုးေပၚတက္ဆိုၾကတယ္၊ အမိုးေပၚဆိုရင္ အင္ၾကင္အေဆာင္ သူအခန္းေတြနဲ႔ ေတာ္ေတာ္ကို နီးသြားတယ္။  တခါတေလ ညေတြမွာ အေဆာင္သူေတြ အခန္းမီးေတြမိွတ္၊ လံုးဝ ၿငိမ္သက္ေနရာကေန ရုတ္တရက္ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း စ ၾကတဲ့ပံုစံမ်ိဳး သူတို႔ထဲက တေယာက္ေယာက္ကေန အခန္းမီး ရုတ္တရက္ဖြင့္ခ်လိုက္တဲ့အခါ၊ ဟား... အခန္းဝရံတာမွာ ေက်ာင္းသူေတြ တျပံဳႀကီး.. ထိုင္ေနတဲ့ေက်ာင္းသူေတြ၊ တဖက္ေစာင္း လက္ေထာက္ၿပီး လွဲေနတဲ့သူ၊ အားေပးေနၾကတာ.. အားေပးေနၾကတာ၊ အဲဒီအခါမ်ိဳးဆို ေဟး...ေဝး.....ဝါး..ကနဲေပါ့ဗ်ာ..။  ရွက္ကိုးရွက္ကန္း အခန္းထဲ ဝုန္းဒိုင္းၾကဲ ျပန္ဝင္ေျပးၾကတာ၊ အဲဒီတုန္းက တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား ဘဝေတြေပါ့။

အေဆာင္ကူး စၾကၤန္လမ္းရဲ႕ အမိုးေပၚတက္ရတာလည္း လြယ္တယ္မထင္နဲ႔၊ အမိုးကို လက္ႏွစ္ဖက္နဲ႔ ခုန္လွမ္းၿပီးခ်ိတ္၊ ၿပီးရင္ အားနဲ႔ ကိုယ့္ ခႏၶာကိုယ္ကို ခါးနဲ႔ အမိုးနဲ႔ တတန္းတည္းက်ေအာင္ ဆြဲတင္၊ ၿပီးမွ ေျခေထာက္ တဖက္ကို အမိုးေပၚ လွမ္းေျမွာက္ ကုတ္တက္ရတာ၊ က်ေနာ့္အထင္ အမိုးက ၆ ေပခြဲေတာ့ရွိမယ္၊ အမိုးေပၚက ျပန္ဆင္းရင္လည္း အဲလို တဆင့္ခ်င္း ျပန္ဆင္းရတာ။  အမိုးေပၚ ဘယ္ေတာ့မွ မတက္ဘဲ စၾကၤန္အမိုးေအာက္မွာပဲ သီခ်င္းဆိုတာကေတာ့ မိုးေက်ာ္။

မိုးေက်ာ္ (၁၉၅၈-၁၉၈၄)
Illustrated by Min Kyaw Khine (Artist)

အဲဒီညေတြတုန္းကဆို အမိုးေပၚမွာ ကိုတိုး၊ ကိုရဲ အျမဲပါပဲ။  ကိုအုန္းျမင့္ (ရီေဇာ္) ကလည္း အသံ ေတာ္ေတာ္ေကာင္းတယ္၊ တခ်ိဳ႕သီခ်င္းေတြ သူဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ အားလံုးလိုက္မေအာ္ၾကေတာ့ဘူး၊ သူ႕အသံပဲနားေထာင္ၾကတယ္။  ကိုတိုး၊ ကိုရဲ၊ ကိုေမာင္၊ ကိုေနဝင္းတို႔ ဆိုရင္လည္း လိုက္ မေအာ္ဘူး၊ ဘာလို႔ ဆို သူတို႔ အသံပဲ နားေထာင္ခ်င္တာကိုး။  ကိုအုန္းျမင့္ရဲ႕ ညီအငယ္ဆံုးက ကိုထြန္းလင္း၊ ဂစ္တာတီးေကာင္းတယ္။

ကိုအုန္းျမင့္ ဆိုတတ္တဲ့ သီခ်င္းထဲမွာ ဆရာ စိုင္းခမ္းလိပ္ေရးၿပီး စိုင္းဆိုင္ေမာဝ္ ဆိုတဲ့ သီခ်င္း တပုဒ္ ရွိတယ္။(ေခါင္းစဥ္ေတာ့ မမွတ္မိဘူး) မွတ္မိတဲ့ စာသားေတြက

လြယ္အိတ္ကေလး.. ပုခံုးမွာလြယ္..
အေဖ့.. သမီးေလး.. ေက်ာင္းသြားမယ္..
မႈံနံ႔သာေလး.. ပါးမွာျခယ္..
အေမ့.. သမီးေလး.. ေက်ာင္းသြားမယ္..

သူမ်ားလို.. ကားမစီးရေတာင္..
စက္ဘီးေလးနဲ႔.. ျမန္ပါတယ္ ကြယ္..
ဝ လံုးေလး.. ဝိုင္းဝိုင္းေရးကာ..
ဆရာ ေျပာစကားလည္း နားေထာင္ကြယ္..

ေရႊလင္ပန္း.. နဲ႔.. ထမင္းဆီဆမ္း.. လမင္းႀကီး.. ဆုခ်မယ္တဲ့..
ဦးေႏွာက္ကေလး.. ေက်ာက္ရိုင္းသဖြယ္.. ေသြးႏိုင္မွပဲ..
ေတာက္ပလာႏိုင္မယ္..

အေမ့.. ထက္ေတာ္ေအာင္.. ႀကိဳးစားပါ.. အငယ္ေလး..
အေဖ့ထက္.. ေတာ္ေအာင္.. ႀကိဳးစားပါ.. အငယ္ေလး..
မပ်င္းနဲ႔.. အငယ္ေလး..
ေက်ာင္းမေဝးပါဘူး.. တံတားထိပ္ရယ္..

တင္ဆက္သူ မွတ္ခ်က္ - သီခ်င္း နာမည္ မွာ “တံတားထိပ္ေက်ာင္းသူ” ျဖစ္သည္။  စိုင္းထီးဆိုင္ အထိန္းသိမ္းခံေနရစဥ္ စိုင္းခမ္းလိတ္ ေရး သီခ်င္း အသစ္မ်ားကို စိုင္းဆိုင္ေမာ၊ဝ္၊ သီဆိုမႈ ေတးစု ေရႊဟသၤာပ်ံမွာစိုး (၁၉၇၉) ဘီ-ဆိုဒ္ ေနာက္ဆံုး အပုဒ္ ျဖစ္သည္။

တံတားထိပ္ေက်ာင္းသူ၊ သံစဥ္/စာသား - စိုင္းခမ္းလိတ္၊ ေတးဆို - စိုင္းဆိုင္ေမာ၊ဝ္၊ (၁၉၇၉)


“သူမ်ားလို ကားမစီးရေတာင္ စက္ဘီးေလးနဲ႔ ျမန္ပါတယ္ ကြယ္” စာေၾကာင္းက်ေတာ့.. က်ေနာ္တို႔က အေဆာင္သူ မေရႊေခ်ာမ်ား အတြက္ စာသား ေျပာင္းဆိုတယ္။  “သူမ်ားလို (ကိုယ္ပိုင္) ကားမစီးရေတာင္ (လိုင္းကား) ဒတ္ဆန္း ကားေလးနဲ႔ျမန္ပါတယ္ကြယ္..”။

အဲဒီတုန္းက အျမန္ ဒတ္ဆန္းကားေတြ ေျပးတယ္၊ အင္းစိန္-ဆူးေလ နံပါတ္ ၄၈၊ ဘယ္စီးစီး တေယာက္ ၁ က်ပ္၊ ေနာက္ မဂၤလာဒံု ဆူးေလ ေျပးတဲ့ ဟီးႏိုးကား နံပါတ္ ၉ အဝါ၊ က်ားနဲ႔ မ ကို အလယ္ေခါင္မွာ သံဇကာျခားၿပီးစီးရတဲ့ကား၊၊  ဒါေပမယ့္ ဟီးႏိုး နံပါတ္ ၉ အဝါက အင္ၾကင္းေဆာင္ေတြဘက္မသြားဘူး၊ RC2 ေက်ာင္းဝင္းထဲ မွတ္တိုင္ကေနပဲ ျပန္ေကြ႕တာ၊ ေနာက္သံဇကာ မျခားတဲ့ ၉ အဝါ ေက်ာင္းကား ဟီးႏိုးအႀကီးေတြက်ေတာ့ ေက်ာင္းနဲ႔ဆူးေလ၊ သူက ဆူးေလနဲ႔ သမိုင္းဝင္းထဲက မိန္းကေလးအေဆာင္ေတြ အင္ၾကင္း၊ ကံ့ေကာ္၊ ဂႏၶမာ၊ တကၠသိုလ္ အားကစားရံု၊ ေယာက္်ားေလး အေဆာင္ေတြျဖစ္တဲ့ အုန္းေတာ၊ ပင္လံုေဆာင္ေတြဘက္ပါတ္ၿပီး RC2 ေနာက္ဘက္က ပတၱျမားအေဆာင္ကေနျပန္ေကြ႕တယ္။

“မပ်င္းနဲ႔ အငယ္ေလး.. ေက်ာင္းမေဝးပါဘူး.. တံတားထိပ္တင္..” က်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔က မေရႊေခ်ာမ်ားအတြက္ “ေက်ာင္းမေဝးပါဘူး ၄ မွတ္တိုင္..” လို႔ ေျပာင္းဆိုၾကတယ္။

အင္ၾကင္းေဆာင္ မွတ္တိုင္ကေန စေရရင္  ဝိုင္ယာလက္ (၆မိုင္ခြဲ) မွတ္တိုင္၊ စြပ္က်ယ္စက္မွတ္တိုင္၊ တံတားျဖဴမွတ္တိုင္၊ ၿပီးရင္ မာလာေဆာင္ ဆိုေတာ့ကာ အင္ၾကင္းက စ တာဆိုေတာ့ မာလာအထိ ၄မွတ္တိုင္ေလ။

အေဆာင္မွာ တီးၿပီးလို႔ အိမ္ျပန္ၾကေတာ့မယ္ဆိုရင္ ခင္ဝမ္းရဲ႕ “ႏႈတ္ဆက္ခဲ့ပါတယ္” နဲ႔ ျပန္ေနၾကပါ။

သားေထြးနဲ႔ သူ႔ အကို ကိုခ်စ္ကို တို႔ ညီအကိုႏွစ္ေယာက္လည္း ညတိုင္း နီးပါးလာလာၿပီး လက္ေသြးၾကတယ္။  သူတို႔ ညီအကိုက ကီလီလမ္း ကေန လာၾကတာ၊ သူတို႔အိမ္က က်ိဳက္ထီးရိုး ကားဂိတ္ဖြင့္ထားတာ၊ ကိုတိုး၊ ကိုေမာင္၊ ကိုရဲတို႔ ခရမ္းျပာအေဆာင္မွာ မေနခင္က သားေထြးတို႔ အိမ္မွာ တည္းၾကတာ။

သားေထြး (၁၉၆၈-)
Illustrated by Min Kyaw Khine (Artist)

ကိုခ်စ္ကိုက သူ႔အသံ ဝါဝါႀကီးနဲ႔ အားရပါးရ ဆိုတတ္တာ တီးတတ္တာ၊ သူဆိုေနက်က နံမည္ပ်က္လူဆိုး။

နာမည္ပ်က္လူဆိုး (Three Versions)၊ ေရး- ကိုေမာင္ေမာင္ (အဥၥလီ)၊ ဆို - ရာျပည့္၊ သားေထြး၊ စိုးလြင္လြင္



သားေထြးကလည္း သူစပ္ထားတဲ့သီခ်င္းေတြဆိုေနက်၊ ကိုေမာင့္ သီခ်င္းထဲက သားေထြးဆို ေနက် က သီခ်င္းတပုဒ္ပန္းတဆုပ္..။

က်ေနာ္ မိုးေက်ာ္၊ ရာျပည့္တို႔နဲ႔ သာ တြဲေနေပမယ့္ (ကို) ခိုင္ထူးနဲ႔ တခါမွ မဆံုခဲ့ဘူး။  “ခိုင္၊မိုး၊ျပည့္” လို႔ နာမည္ႀကီးခဲ့ၾကေပမယ့္ က်ေနာ္ သူတို႔နဲ႔ တြဲေနခ်ိန္ သူတို႔ ႏွစ္ေယာက္ ခိုင္ထူးနဲ႔ အဆက္အသြယ္ရွိၾကပံုမ်ိဳး မေတြ႕ရဘူး။


ႏွစ္ေပါင္း ၂၅ ႏွစ္ေက်ာ္ ၾကာၿပီး.....
၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာ ၂၁ ရက္ေန႕မွာ NY မွာ ကိုရဲနဲ႔ ျပန္ဆံုၾကတာ..။

တညသား ကိုရဲနဲ႔ က်ေနာ္ အင္ၾကင္းေနာက္မွာ ရွိေနၾကတုန္း အရက္ေတာ္ေတာ္မူးလာတဲ့ ေက်ာင္းသားတခ်ိဳ႕ နဲ႔ ၿငိၾကေရာ၊ ျပသနာက ဘာရယ္မဟုတ္ပါဘူး၊ သူတို႔ဘာသာ အသည္းကြဲလို႔ မူးလာၾကတာကေန “ငါတို႔က Eco ကြ..” ဘာ ညာ နဲ႔ ရမ္းလာတာ၊ ကိုရဲက လည္း “ေအး ငါက RIT ကြ..” လို႔ ေျပာလိုက္တာ... ခဏၾကာေတာ့ ခုနက သူရဲေကာင္းမ်ား အုပ္လိုက္ ျပန္လာၾကၿပီး “ေဟ့ ဘယ္ေကာင္လဲကြ RIT ကဆိုတာ..” ဆိုၿပီး ေအာ္လာၾကတာ၊ ကိုရဲနဲ႔ က်ေနာ့္ကို သူတို႔ မမွတ္မိၾကပါဘူး၊ ေတာ္ေတာ္မူးေနၾကတာကိုး၊ အဲဒီ သူတို႔ အသံၾကားေတာ့ ဟိုဘက္ ကံ့ေကာ္ေဆာင္ဘက္မွာ ဂစ္တာတီးေနၾကတဲ့ အုပ္စုက RIT ကေက်ာင္းသားေတြ၊ ခ်က္ခ်င္းထလာၾကၿပီး “ေအး RIT က ကြ.. မင္းတို႔က ဘာလုပ္ခ်င္လဲ..” ဆိုၿပီး RIT နဲ႔ Eco အုပ္စုေတြ႕ၾကပါေလေရာ..။

က်ေနာ္လည္း ကိုရဲကို ကိုရဲ ၿငိမ္ၿငိမ္သာေန၊ အမိုးေပၚတက္ေနရေအာင္ဆိုၿပီး ႏွစ္ေယာက္သား တက္ေနက် အင္ၾကင္းေဆာင္ေနာက္က စၾကၤန္အမိုးေပၚတက္ေနၿပီးၾကည့္လိုက္ေတာ့၊ ေက်ာင္းသားေတြက တကယ္ေတာ့ ရန္မျဖစ္ၾကပါဘူး၊ ေက်ာင္းသားခ်င္းကေတာ့ ဒီလိုမ်ိဳးေတြရွိၾကတာပါပဲ၊ ေနာက္က် လည္ပင္းဖက္ေပါင္းၾကတာပါပဲ။

က်ေနာ္ အျမဲ အမွတ္ရေနတဲ့ ညတညရွိတယ္၊ အင္ၾကင္းေဆာင္ေနာက္မွာ လသာတဲ့တည.. ၁၉၈ဝ ထဲမွာ။

 ကိုေနဝင္း၊ ကိုတိုး၊ ကိုေမာင္၊ ကိုရဲ တို႔အျပင္ မိုးေက်ာ္နဲ႔အတူ ကိုဗစ္(ကိုဇာလ်မ္း) လည္းေရာက္လာတဲ့ည၊ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ကိုေနဝင္းကလည္း ေမာင့္လျပည့္ဝန္းနဲ႔ လူေတာ္ေတာ္သိေနၾကၿပီ၊ ကိုေမာင္ကလည္း အဥၨလီေမာင္ေမာင္လို႔ နာမည္ရေနၿပီ၊ ကိုတိုးက အဥၨလီအတြက္ဂီတဥၨလီ ေခြထြက္ၿပီးစ၊ ကိုရဲကေတာ့ ေဘ့စ္ကိုရဲလြင္ႀကီးဆိုၿပီးသိေနၾကတာ၊ မိုးေက်ာ္က ေတးျမံဳငွက္ ခိုင္ထူး-မိုးေက်ာ္၊ အေဆာင္ေနာက္မွာ ဂစ္တာလာတီးၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြက သူတို႔မွန္းလည္းသိေရာ သူတို႔တီးမယ့္ ဂစ္တာေတြလာေပးၾကတယ္။

အကိုတို႔ကို ခုလို ေတြ႕ရတာ အရမ္းဝမ္းသာတယ္ဗ်ာ၊ က်ေနာ္တို႔ ဂစ္တာေတြယူတီးပါ၊ က်ေနာ္တို႔ အခုလို ၾကံဳတုန္း အကိုတို႔သီခ်င္းေတြ နားေထာင္ခ်င္လို႔ပါ ဆိုၿပီး အားလံုး စၾကၤန္အမိုးေအာက္မွာ တန္းစီထိုင္လိုက္ၾကတဲ့ျမင္ကြင္းပါ....။

အဲဒီညက လြပ္လပ္တဲ့ သီခ်င္းသံေတြကလြဲလို႔ တိတ္ဆိတ္စြာ သံစဥ္ေတြၾကားထဲ ရစ္မူးၾကတဲ့ညတညပါ။  ေက်ာင္းသားေတြက ေက်ာင္းညေစ်းတန္းကေန အားလံုးအတြက္ လၻက္ရည္နဲ႔ မုန္႔ေတြပါ ဝယ္လာၿပီး ဧည့္ဝတ္ျပဳခဲ့ၾကတာလည္း ခ်စ္စရာ ေက်ာင္းသားဘဝတခုပါပဲ၊ စည္းကမ္းရွိရွိဆိုၾက၊ တီးၾက၊ နားေထာင္ၾကတဲ့ အေဆာင္ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူတို႔ရဲ႕ လွပတဲ့ ညေလးတညပါ။

အဲ့သလို တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ အမွတ္တရေတြမ်ိဳး ေနာက္မ်ိဳးဆက္ေတြ အတြက္ ပံုျပင္လိုျဖစ္ခဲ့ရတာကိုေတာ့ ေတာ္ေတာ္ဝမ္းနည္းရတယ္။


မင္းေက်ာ္ခိုင္ @ Min Kyaw Khine (Artist)
စက္တင္ဘာ ၅၊ ၂၀၁၃


(ဆက္ပါဦးမည္။)